پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

ویدئو | گرانی افسار گسیخته شوینده ها در روزهای بی نظارتی

  • کد خبر: ۱۱۰۳۷۱
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
ویدئو | گرانی افسار گسیخته شوینده ها در روزهای بی نظارتی
بعد از بازار روغن، مرغ و تخم مرغ، بی‌ثباتی قیمت و عرضه کالا اکنون به بازار مواد شوینده و بهداشتی رسیده است. مصرف‌کننده و فروشنده هر دو از بی‌ثباتی و افزایش قیمت چندین‌باره این کالاها گله می‌کنند.

گروه اقتصاد|شهرآرانیوز، اگر به بازار مواد شوینده مشهد سر بزنیم، می‌بینیم که در این بازار هم مانند سایر بازار‌ها از ثبات قیمت خبری نیست. در گزارش میدانی خبرنگار شهرآرانیوز از بازار مصلای مشهد که عمده‌فروش‌های مواد شوینده در این بازار حضور دارند، فروشندگان از کاهش عرضه شرکت‌های پخش و برخی برند‌های معروف در بازار این روز‌ها خبر می‌دهند.
بعد از بازار روغن، مرغ و تخم مرغ، بی‌ثباتی قیمت و عرضه کالا اکنون به بازار مواد شوینده و بهداشتی رسیده است. مصرف‌کننده و فروشنده هر دو از بی‌ثباتی و افزایش قیمت چندین‌باره این کالا‌ها گله می‌کنند.

تصویربردار و تدوینگر: مهران سپهران

صحبت های ضد و نقیض بر سر افزایش قیمت مواد شوینده، بهداشتی

به‌گزارش شهرآرانیوز، تولید‌کنندگان مواد شوینده درخواست افزایش قیمت این محصولات را به سازمان حمایت ارائه کرده‌اند که این سازمان مجوز افزایش قیمت محصولات شوینده را داده است. براساس این مجوز، تولید‌کنندگان قیمت‌های جدید را روی محصولاتشان درج می‌کنند و از این به بعد محصولات با قیمت‌های جدید روانه بازار می‌شود.
براساس مجوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان، مواد شوینده مجاز شدند قیمت پودر شوینده دستی و ماشینی را ۲۵درصد افزایش دهند. همچنین، این تولید‌کنندگان مجاز شدند قیمت سایر شوینده‌های آرایشی و بهداشتی مانند صابون و خمیر دندان را ۴۰درصد افزایش دهند.
در حالی که فعالان صنفی صنایع شوینده از توافق برای افزایش قیمت این محصولات از ابتدای خرداد خبر می‌دادند، اما وزارت صمت مجوزی برای قیمت‌های جدید ارائه نداده است. 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه افرایش قیمت مواد شوینده تخلف است  گفت: اکنون انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خراسان رضوی قیمت روی شوینده‌ها را تأیید نمی‌کند. به‌طور کلی تولیدکنندگان حق گران‌کردن شوینده‌ها را ندارند و دولت اجازه گرانی شوینده‌ها را نداده است و این مسئله تخلف محسوب می‌شود. انجمن صنایع شوینده در افزایش قیمت شوینده‌ها نیز تخلف کرده است و باید قیمت این کالا‌ها به قیمت قبل برگردد.

علی اصغریان درباره گرانی شوینده‌ها اظهار کرد: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، قیمت برخی از کالا‌ها با دستورالعمل و در برخی کالا‌ها بدون دستورالعمل افزایش یافته است. هم‌اکنون مواد شوینده نیز گران شده و این افزایش قیمت برای شوینده‌های مختلف متفاوت بوده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی اکنون پیگیر مسئله درج قیمت روی کالاهاست. هم‌اکنون چند گروه در حال بررسی قیمت‌ها هستند و تلاش می‌کنند با هر تخلفی برخورد کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی بیان کرد: قیمت مصرف‌کننده روی شوینده‌ها باید بر اساس بررسی واقعی ثبت شود. اکنون قیمت موجود روی شوینده‌ها مورد تأیید انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خراسان رضوی نیست. به‌طور کلی تولیدکنندگان حق گران‌کردن شوینده‌ها را ندارند و دولت اجازه گرانی شوینده‌ها را نداده است و این مسئله تخلف محسوب می‌شود. انجمن صنایع شوینده در افزایش قیمت شوینده‌ها نیز تخلف کرده است و باید قیمت این کالا‌ها به قیمت قبل برگردد.

اصغریان تصریح کرد: با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، فقط با افزایش قیمت برخی کالا‌ها موافقت شده است که شوینده‌ها در این گروه نیستند. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی به گرانی برخی اقلام و به‌خصوص شوینده‌ها اعتراض دارد. شهروندان نیز در صورت مشاهده هر تخلفی در حوزه افزایش قیمت شوینده‌ها، با شماره ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس بگیرند و کارشناسان درا ین زمینه پیگیری لازم را انجام خواهند داد.

به‌گفته فروشندگان مواد شوینده در بازار مصلی مشهد ، هنوز این افزایش قیمت ۴۰ درصدی اعمال نشده است، اما از ابتدای سال شاهد افزایش چندین‌باره مواد شوینده به‌ویژه مواد سلولزی، پوشک بچه و دستمال کاغذی بوده‌اند که متأسفانه هیچ نظارت مدونی بر این بازار نیست.
یکی از فروشندگان مواد شوینده می‌گوید: در این بی‌ثباتی قیمت، فروشندگان مقصر نیستند؛ متأسفانه هر هفته نرخ‌ها تغییر می‌کند و ما هم بر همین اساس در عمده‌فروشی ۳ درصد و در خرده‌فروشی مجازیم حدود ۳۵ درصد سود روی جنس اعمال کنیم. متأسفانه با وجود ثبت سفارش برای خرید محصول، به‌دلیل زمزمه افزایش قیمت ۴۰ درصدی در سال جدید، برخی شرکت‌ها احتکار کرده‌اند و منتظرند قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند.


مردم با مراجعه به بازار از افزایش اقلام مواد شوینده و دیگر کالا‌هایی که با درآمد آن‌ها متناسب نیست، گله می‌کنند. به‌گفته آن‌ها این اقلام نسبتا ضروری و پرمصرف هستند و افزایش قیمت مواد شوینده مانند سایر کالا‌های ضروری خانوار اصلا توجیه‌پذیر نیست.


به‌گزارش شهرآرانیوز، زمزمه افزایش قیمت مواد شوینده این بازار را به تلاطم کشیده و تقاضای خرید مردم هم افزایش یافته، اما به‌گفته فروشندگان، با وجود افزایش تقاضا، این روز‌ها عرضه کالا‌ها از شرکت‌های پخش کم شده است.

در گفتگو با تولیدکنندگان مواد شوینده، آن‌ها به این موضوع اشاره می‌کردند که شرکت‌های تولیدکننده دولتی دلیل افزایش قیمت مواد شوینده در سال جدید بوده‌اند. زیادشدن هزینه‌های حمل‌ونقل، بهانه افزایش ۵۷درصدی حداقل حقوق کارگران و رشد چشمگیر نرخ مواد اولیه ناشی از نوسانات نرخ ارز، دلایل افزایش قیمت مواد شوینده شمرده می‌شوند.


براساس گفته تولیدکنندگان و فعالان این حوزه، به‌دلیل اینکه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه، دولتی و نیمه‌دولتی هستند، هرگونه تغییر قیمت در این بخش تولید زنجیر‌وار سایر سطوح را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از شرکت‌های تولیدکننده شوینده‌های بهداشتی در مشهد می‌گوید: مواد اولیه ما در بعضی محصولات حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و در بعضی محصولات بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اما به‌دلیل اینکه خرید‌های پارسالمان را داریم، هنوز قیمت جدید را روی محصول نهایی اعمال نکرده‌ایم.

به‌گفته این تولیدکننده مواد شوینده، آن‌ها مواد اولیه را با قیمت زیاد می‌خرند و بهای تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد و آن‌ها هم گران‌تر می‌فروشند.

تولیدکننده مواد اولیه داخلی، قیمتش را براساس نرخ جهانی افزایش می‌دهد

صباغ، از تولیدکنندگان مواد اولیه شوینده و بهداشتی در استان، به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه تغییر نرخ ارز و نوسانات آن است. اقلامی که وارداتی است، مستقیم تحت‌تأثیر افزایش قیمت قرار می‌گیرد و در مواد اولیه‌ای که وارداتی نیستند، تولیدکننده داخلی می‌خواهد قیمت را با قیمت جهانی برابر کند.
به‌گفته وی، دستور مصوبی برای تعیین نرخ وجود ندارد و، چون اقلام عمده بورسی هستند، قیمت آن‌ها هم شناور است.
بخشی از افزایش قیمت محصول نهایی خارج از عرف است


احمدی، از دیگر تولیدکنندگان مواد شوینده در مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: بخشی از افزایش قیمت محصول نهایی خارج از عرف و غیرمنطقی است؛ برای مثال اگر قیمت مواد اولیه ۵ درصد افزایش یابد، روی محصول ۳ درصد تغییر اعمال می‌شود. درصورتی‌که برخی قیمت محصول نهایی را ۱۰ درصد افزایش می‌دهند و به‌نظر نظارتی در این بخش نیست.
وی در پاسخ به اینکه از پارسال چقدر در مواد اولیه شوینده افزایش قیمت داشته‌اند، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها متغیر بوده است. حتی در مواقعی کاهش قیمت مواد اولیه هم داشته‌ایم.

او به این اشاره می‌کند که شرکت‌های مادر پتروشیمی که دولتی و نیمه‌دولتی هستند، در حلقه اول چرخه تولید قرار دارند و هر افزایش قیمتی که در این بخش صورت بگیرد، در زنجیره‌های دیگر بخش تولید و توزیع هم تأثیر می‌گذارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->